סטוריטלינג

יום למידה רשת מעוז
25.4.22, כ”ד בניסן התשפ”ב

מיקוד בקהל היעד

כשאנו בונים סיפור חשוב שנשאל את עצמנו: האם הסיפור שאנחנו מספרים מכוון לקהל היעד הספציפי? האם אנחנו מתאימים את מה שאנחנו מספרים למי ששומע אותנו או יודעים מה חשוב לנו להגיד ובזה מסתכם הסיפור? 

כדי שסיפור יוכל לרתום את מי ששומע אותנו, אנחנו צריכים להתחיל בלהתאים את הסיפור אליו.

שלב א'

הצעד הראשון לשינוי המיקוד מהמסרים הברורים שלנו (“מהבית”) עובר דרך שאלות שמכוונות את המיקוד שלנו דווקא בצד השני של הסיפור, במי שמקבל אותו. זו ההזדמנות שלנו לעצור ולחשוב מי הולך לקבל את הסיפור שאנו הולכים למסור? מה הוא יודע ומרגיש כלפי הסיפור שאנחנו הולכים לספר לו? מה יעזור לו להתחבר או ימנע ממנו?

בשלב זה מומלץ להיכנס למסמך “שמש קהל היעד” ולענות על השאלות ביחס לקהל היעד
הספציפי שאליו יופנה הסיפור ושאותו רוצים לרתום.

שלב ב'

אחרי שהבנו קצת יותר את הצד השני של הסיפור, מי שמקבל אותו, נעצור כדי לחשוב מה הסיפור שלנו צריך לייצר עם ועבור קהל היעד שלנו? כלומר – מה אנחנו רוצים שהצד השני ידע, ירגיש ויעשה? 

ההמלצה שלנו (כחלק מחשיבה תוצאתית) היא להתחיל דווקא מהפעולה. מה הדבר שאנחנו רוצים שקהל היעד שלנו יעשה בעקבות הסיפור? מה יהיה מבחינתנו הצלחה של פעולה שקהל היעד עשה?

משם, נמשיך לרגשות שיכולים לעורר את אותה פעולה אבל גם לרגשות שעלולים למנוע אותה. ורק אז, נחזור לשלושת המסרים הגדולים שלנו – מה הדבר שאנחנו רוצים שהצד השני, השומע של הסיפור ידע כדי לעורר בו את אותן תחושות שיניעו לפעולה?

בשלב זה מומלץ להיכנס למסמך “יידע-ירגיש- יעשה” ולמלא אותו בהתאם למה שנרצה שיקרה לצד השומע.

מבנה של סיפור

"הצעת הגשה":
איך לייצר מבנה סיפור מנצח?

מרכיבים ולא הסדר: במסמך זה ניתן למצוא את המרכיבים שכדאי לכלול במבנה של סיפור, אבל חשוב לזכור שאין הכרח שהמבנה יהיה לפי הסדר המוצע כאן. כלומר, יתכן שהתוכן יכלול את המרכיבים האלו אך המספר.ת יבחרו לפתוח את הסיפור דווקא מהאתגר או מההבטחה על השינוי, למשל.

כדי לייצר את המבנה של הסיפור, עבור כל אחד מהמרכיבים מפורטות כאן שאלות שכדאי לשאול את עצמנו.

מומלץ להיכנס למסמך “מבנה של הסיפור” ולמלא אותו בהתייחס לשאלות הרלוונטיות בכל חלק.

מרכיבים של סיפור

  • על מה אנחנו מדברים? מה הכותרת הראשית? מה הרעיון הגדול?
  • מה הרקע של הדברים? למה זה קשור?
  • איך זה מחובר למציאות היומימית או לאירועים- מושגים -תוכן שאנחנו מכירים?
  • מה האתגר שמולו אנחנו פועלים? לאיזה כאב זה מתחבר? למה משהו צריך לקרות אחרת?
  • איך נראה הכאב בעולם? של מי הכאב? על מי הוא משפיע? האם יש נתונים שמספרים את הכאב? האם יש הדגמה שמספרת על הכאב?
  • למה זה דחוף? למה צריך לפעול עכשיו? האם יש חלון הזדמנויות? מה יקרה אם לא?
  • מה הרעיון הגדול במשפט של ההצעה שלנו? מה הערך בהצעה שאנחנו מביאים?
  • איך הפתרון שאנחנו מציעים קשור לאתגר, למה הוא זה שיכול בעיננו להשפיע על האתגר?
  • מה החידוש שאנחנו מביאים לשולחן? במה ההצעה שלנו שונה? במה הפתרון שאנחנו מציעים אחר? האם יש פתרונות נוספים ואיך ההצעה עכשיו שונה?
  • מה ההצעה שלנו לפתרון כוללת (בפירוט)? האם יש מרכיבים? האם יש שלבים?
  • איך הרעיון הגדול עובד? מה אנחנו יודעים לפרט ע ל ההצעה שלנו לפתרון? איך הפתרון נראה?
  • מה חשוב לדעת על המנגנון שעומד ומפעיל את ההצעה שלנו לפתרון?
  • מה חשוב לדעת על מאחורי הקלעים של הפתרון?
  • האם זה דומה או שונה מדברים קיימים ומוכרים אחרים?
  • עם יד על הלב, מה יעזור לנו או יקשה עלינו ביצירת הפתרון?
  • מה הנכסים שיש לנו בעולם הפתרון? מה עוזר לנו, דווקא לנו, לקדם את הפתרון? איזה משאבים מיוחדים או ערך מיוחד אנחנו מביאים איתנו כנכס בסיפור?
  • מה האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם בתהליך? מה יכול לעכב את ההצעה והפתרון?
  • האם יש התנגדויות או בעיות שאנחנו צופים? ממה אנחנו צריכים להיזהר ולמה כדאי לשים לב?
  • מה ההבטחה שההצעה שלנו מביאה? מה הדבר שלקראתו אנחנו פועלים? מה אנחנו רוצים להשיג? למה זה כל כך חשוב ומשמעותי?
  • איך זה מחובר לכאב שהצגנו?
  • האם יש תוצאות שאנחנו פועלים לקראתן?
  • מה השינוי שנוכל לראות? על מי הוא ישפיע? האם במעגלים ובצורות שונות?

להורדת המצגת המלווה